Säljstyrning

Vad är skillnaden på en bra kund, och en trevlig kund?

Att vara säljare är att vara utsatt. Hur ofta får du inte frågan "Hur går det?" Svaret är givet - "BRA!", såklart. Värre kan det bli när man ska kvantifiera HUR bra, och hur mycket man kommer att sälja, till vem, och när? Och de nya kunderna som alla väntar på - hur går det? när kommer de? Och riktigt kul blir det när det är dags att göra en budget - när du som är försäljningschef ska sammanfatta de samlade osäkerheterna till en lite större osäkerhet. Som du sedan kan få förklara flera gånger under kommande period för alla dem som inte kan något om försäljning.

Det är inte alltid helt enkelt att sklija på ett trevligt kundmöte, från ett som faktiskt kommer att leda till försäljning. MEN DET GÅR!

De riktigt professionella säljarna jobbar genomtänkt med hanteringen av sina prospekt. Det finns kriterier som man kan följa, kriterier som har en sak gemensamt - de kommer utifrån vad våra kunder säger och gör. Inte utifrån vad vi själva säger, gör och tycker.

pmb

Med hjälp av en enkel säljtavla kan du skaffa dig en blick, och stämma av dina kundprocesser mot verkligheten, och kunden - vad innebär det egentligen när en affär har 50% sannolikhet att bli av?